Via Decima - Pala delle Masenade

Planetmountain
Beauty
First ascent
Pier Costante Brustolon, Luigi Decima, Sonia Della Santa, Fausto Todesco, 1976
By
Planetmountain
Orientation
SW
Length
300 m
Height
1933m
Difficulty
V+
Departure
Passo Duran

Route



Via Decima (also referred to as Colatoio nero, black streak) follows a beautiful grey corner and then continues up the long black steak, solid and full of holds. The climbing is fun, varied and often airy, but always offers good holds just when you need them. The only drawback is the lack of a proper summit. Avoid this route after rain.

Getting there

Reach Passo Duran, which connects the Agordo valley with Valzoldana. 

Access

From Passo Duran walk up the path and forest road to Rifugio Carestiato. From the hut continue to the start of Via Ferrata Costantini and head left along the path towards Rifugio Vazzoler. Pass beneath the steep face and before the two pillars abandon the path and scramble up the scree to a col a few meters from the face. Traverse across grass slope to the base of the route, located on a grey slab to the right of the obbious corner.

Descent

Descend on foot. From the ledge of the last pitch traverse left (west) and then continue scrambling down south along the eash path (scree and some sections equipped with bolts).

Gear

Take plenty of cords for the numerous threads, mid and large Friends for the first pitch





Comments

Info

You must fill all fields

Thanks for sending us your comment!
It will be visible as soon as it has been approved.

Wrong verification code

You must wait 2 minutes before commenting again.


28/07/2013 simone centa
Devo informarvi che l' "accesso" da voi indicato è ERRATO! non è "prima dei due pilastri", ma "dopo i due pilastri"! Grazie a questa indicazione errata siamo finiti all'attacco del "colatoio Bonetti" e abbiamo perso 2 ore a causa dell' avvicinamento errato e per cercare di capire dove attaccava la via e soprattutto dove eravamo finiti! Possibile che tutti commentino la bellezza della via senza essersi accorti di tale grave errore!?!? ...dilettanti
10/09/2012 Renzo Bragantini
L'arrampicata è semplicemente magnifica, non solo per la qualità della roccia, ma per la sua linea. Sembra impossibile, quardando da sotto i tiri, che si passi con difficoltà che, a parte un paio di passaggi, non superano il quinto. Viceversa è vero che il fatto che la via termini su qualcosa che non assomiglia a una vera cima toglie, per un alpinista non solo di vecchio stampo, ma vecchio d'età come me, qualcosa al fascino della pur bellissima salita.
14/10/2008 Plume x
Roccia ottima lungo tutta la via, difficoltà costanti di IV e IV+ con due tratti di V, ottime possibilità di proteggersi con clessidre quasi ovunque nonostante i chiodi non siano più di una decina in tuutta la via soste comprese. Sicuramente una bellissima via ma la qualità della roccia non è l'unico parametro per valutare la bellezza complessiva di un itinerario. Non aspettatevi cose mai viste!
16/08/2007 Matteo Cordella
Stupenda. Sempre ben appigliata e molto aerea. Un grazie a colui che mi ci ha portato e che a suo tempo l'ha allungata con l'ultimo tiro molto bello.
Beauty
First ascent
Pier Costante Brustolon, Luigi Decima, Sonia Della Santa, Fausto Todesco, 1976
By
Planetmountain
Orientation
SW
Length
300 m
Height
1933m
Difficulty
V+
Departure
Passo Duran

Route



Position



Routes in the same mountain group

Show more in Civetta - Moiazza

Related mountain huts